Een verkorte versie van dit artikel is op 17 oktober 2011 geplaatst op DigitaleFotografieTips.nl

Ben je lekker aan het fotograferen, komt er een andere fotograaf naast je staan met net die ene camera die jij graag wilt hebben.
Op internet kom je een geweldige foto tegen, super gaaf! Maar zodra je ziet welke apparatuur deze fotograaf heeft, zakt de moed je in de schoenen.

Bijna elke fanatieke fotograaf heeft zo zijn wensen. De een wil een andere camera, de andere een nieuw objectief. Weer een andere is op zoek naar net die ene tas en weer een ander wil er nog weer een extra flitser bij. En daar is niets mis mee!

Wensen zijn goed. Ieder mens heeft zijn wensen en ook een fotograaf heeft op zijn vakgebied genoeg te wensen. Wie wil er nou niet graag met betere apparatuur aan de slag? Toch is het goed om je ervan bewust te zijn dat die betere apparatuur je niet direct een betere foto oplevert. Vaak kan het lonen om eerst alles uit je huidige, misschien beperkte, uitrusting te halen.

 

“Zie de beperking als een voordeel”

 

Stel, je bent zo’n hobby fotograaf die van zijn zorgvuldig opgespaarde geld zijn eerste camera heeft gekocht. Langzaam aan bouw je wat apparatuur op en ga je lekker aan het fotograferen. Er is veel betere apparatuur te verkrijgen, maar niet voor jou budget.

De vraag is dan wat je daarmee doet. Het resultaat is namelijk afhankelijk van je eigen instelling. Je kan bij de pakken neerzitten als je met je camera niet die mooie foto krijgt die een andere met een duurdere camera wel heeft.
Wat je ook kan doen is kijken waar dat dan aan ligt. Vaak genoeg ligt het slagen van een foto niet aan de gebruikte camera.

Als je een goede foto ziet van een fotograaf met een goede camera, bedenk dan eens, wat is het voordeel geweest van die camera? Maken die vele megapixels zo’n verschil? Maakt die burstsnelheid van de camera uit? Of kan ik, met mijn beperkte spullen dat resultaat ook krijgen of in elk geval benaderen?

De kunst is dus ook om de beperking als een voordeel te zien. Van iemand met een goede camera wordt vrij snel verwacht dat die ook een goede foto schiet. Want ja, je hebt nou eenmaal een professionele camera, dus moet je vast ook goed kunnen fotograferen.

Heb je echter een instapcamera, dan zijn de verwachtingen van je foto’s anders. Het wordt dan ook makkelijker om aan die verwachtingen te voldoen. Zodra de omgeving ziet dat je dan vervolgens betere foto’s maakt dan zij hadden verwacht, dan scoor je beter dan die fotograaf met zijn dure camera’s en lenzen. Een fotograaf die met een professionele camera matige foto’s schiet, zal eerder afgeschilderd worden als amateur, dan een amateur die met beperkte spullen een goede foto schiet.

 

“In de beperking ligt een uitdaging”

Wat er van je wordt verwacht en het resultaat dat daaruit volgt, bepaalt ook hoe men je ziet als fotograaf. Zoals ik al uitlegde, je kan beter met een beperkte camera goede foto’s maken, dan andersom.
Maar meteen ligt daar, in de beperking, de uitdaging. Kan je, met je beperkte spullen, die ene goede foto schieten? Die foto waarvan iedereen zegt, “wauw! Die wil ik wel boven de bank hangen!” Zie je kans om het maximale eruit te halen?

1/200 – f/11 – ISO200. Deze foto is gemaakt met een instap spiegelreflexcamera met de daarbij geleverde kitlens. Een basis combinatie. Door creatief om te gaan met mijn standpunt en een gat te graven om onder grond niveau te komen kon ik toch onderscheidend zijn met deze foto.

 

“Vergelijk niet met betere apparatuur, maar haal het beste uit dat wat je hebt”

Soms heb je misschien de neiging om te zeggen, ik krijg nooit zo’n goede foto als die bekende fotograaf. Hij heeft zulke goede apparatuur, daar kan ik niet tegen op.

Inderdaad, op dat moment zal je nooit een betere foto schieten als die fotograaf. Zodra je namelijk qua uitrusting de vergelijking aan wilt gaan met een professionele fotograaf, zal je vrijwel altijd verliezen.
Doe dat dus niet, kijk niet naar wat de ander heeft, maar kijk naar wat je zelf hebt en wat je daarmee kan.

1/20 – f/7.1 – ISO400 – 85mm. Voor deze foto waren mijn middelen beperkt, ik had een statief, camera met macrolens en een goedkoop polarisatiefilter. Ik heb met de ingebouwde flitser geflitst en doordat ik beweging in het water moest maken was een draadontspanner makkelijk geweest. Beperkt als dat ik was moest ik dit oplossen met wat ik had.

Een positieve benadering kan je helpen om je camera te pakken, erop uit te trekken en toch die goede foto te maken. Er is een veelgenoemde uitspraak die hiervoor elke keer weer klopt. De foto maak je zelf. De vraag waar het om draait is wat je uit je camera haalt. Ben je aan het fotograferen en aan het zoeken naar de grenzen van je spullen, of kijk je alleen maar naar wat je wilt hebben en niet kan krijgen?

 

“De foto maak je zelf, niet de apparatuur”

Een vraag die je bijna wekelijks wel ergens tegenkomt is: “ik zoek een nieuwe lens, welke moet ik kopen?” of iets in die trant. Als je dan vervolgens even doorvraagt kom je er vaak achter dat de vrager niet weet waarom hij/zij nou eigenlijk die nieuwe lens wil hebben. Is dit omdat de kwaliteit niet goed is, is de lens onscherp? Is het objectief niet lichtsterk genoeg of past het zoombereik niet bij jou soort fotografie? Wil je überhaupt wel een zoomlens?

Op dat moment blijkt dat men niet weet waar men mee bezig is. Dat is jammer, want in plaats van je te richten op het uitbreiden van je uitrusting, is het goed om eerst te kijken waarom je wilt uitbreiden. Is er reden om die nieuwe camera te kopen of dat andere objectief? Kan je die reden niet bedenken, ga dan niet op zoek naar iets nieuws.

Door nieuwe spullen te kopen wordt je geen betere fotograaf. Een betere fotograaf wordt je door veel te oefenen en desnoods door te improviseren met beperkte spullen. Heb je geen flitser maar wel te weinig licht? Kijk dan eens wat je kan bereiken met zaklampen? Door dit soort creativiteit toe te passen ga je fotografie en het spel van licht en compositie beter begrijpen. Dan pas ga je zien wat fotograferen is en wat je ermee kan.

Verschil is er wel tussen apparatuur, maar kan je het maximale eruit halen? Zorg dat je het maximale uit je eigen spullen kan halen en stap dan pas over naar iets nieuws. Zie in de spullen die je hebt niet een beperking, maar haal het uiterste eruit.

Neem jij de uitdaging aan, om met een instapcamera je te meten met een professionele fotograaf?

13 Responses so far.

  1. Anne schreef:

    Goed stuk! Ik vroeg me af hoe je dat doet, je camera ingraven… Klinkt als een secuur werkje waar je voorzichtig mee moet zijn. Hoe doe je zoiets?

  2. Erik Busstra schreef:

    Hoi Anne,

    Het ingraven van een camera klinkt heftiger dan dat het is. Ik heb met mijn schoen een kuil gegraven zodat ik mijn camera lager kon houden.
    Enige waar je voorzichtig mee moet zijn is zand wat mogelijk tegen de voorlens kan komen. Daarnaast loop je nog meer risico tegen stuifzand, enigszins op de omstandigheden letten is dus wel aanbevolen!
    Ik had het geluk dat het niet hard waaide en er dus ook weinig zand over de grond stoof. De kuil zelf was groot genoeg om mijn hele camera in zich te hebben.
    Ik heb ervoor gezorgd dat de rand van de kuil wat netjes afliep, anders was dit zichtbaar op de foto.

    Groeten,
    Erik

  3. Sjoerd schreef:

    Het enige wat ik in dit donkere kikkerlandje graag zou hebben is een camera die een wat hogere isowaarde aankan en een lens die een groter diafragma aankan dan de 3.5 van de kitlens…(camera: Olympus E420). Voor de rest een prima artikel waar ik me wel in kan vinden.

  4. Linda schreef:

    Hoi Erik,

    Ik ga nog een stapje terug. Ik maak mijn foto’s met een compact camera!

  5. Erik Busstra schreef:

    Bedankt voor jullie reacties! 🙂

    @Sjoerd: Zulke wensen zijn goed, als je namelijk weet wat je wilt, weet je ook waar je beperking ligt 😉 En zolang je die betere apparatuur nog niet hebt, kan je dus goed rekening houden met die beperking 😉

    @Linda: Een compactcamera werkt ook prima! Ik ben ook begonnen met een compacte superzoom. Ik denk er zelfs over om die weer eens te pakken en zo ‘back to basic’ te gaan..

  6. Sandra schreef:

    Heerlijk om te dromen en af en toe door zo’n mooie winkel te lopen en je kwijl te moeten inhouden bij het zien van al die lenzen…. Mijn digitale reflex heb ik nu al weer zo’n 8 jaar en hij begint ouderdoms verschijnselen te krijgen. Een camera met beperkingen waarbij je nóg creatiever moet zijn 😉

  7. Diet Bos schreef:

    @Sjoerd

    Wat een top camera is dat!! ik heb hem sinds een maand ingeruild voor een nikon! maar wat heb ik een plezier beleefd aan die e-420! lekker klein, weegt geen drol en maakt, overdag 🙂 prima foto’s! voor die nacht/donkere foto’s heb ik uiteindelijk een elcheapo statief gekocht, zodat ik savonds en snachts toch prachtige foto’s kon maken! dit is een foto die ik gemaakt heb met de oly : http://www.flickr.com/photos/43998457@N06/5188022182/

    dan zie je dat je er toch aardig wat mee kan in het donker 🙂 succes en nog veel plezier met je oly!

  8. Bart JC schreef:

    Hallo Erik,

    Goed geschreven artikel ook al omdat ik vaak geconfronteerd wordt met de beperkingen van mijn huidige apparatuur, ik doel hiermee op het feit dat de huidige voortgang van de techniek je in feite noopt elke drie jaar een vervanger van je camera te kopen.
    Voorbeeld: mijn 1000D werd in 2008 gelanceerd door Canon, drie jaar later in 2011 opgevolgd door de 1100D wijl ik nog niet eens mijn 1000D goed had doorgrond, mijn zoon heeft mij er van weerhouden die 1100D aan te schaffen in woorden met de zelfde strekking als in jou artikel. Ook die lens, een 10 – 20 mm wilde ik aanschaffen maar deze was me veel te duur, als compensatie heb ik een SX20 IS gekocht voor de helft van die prijs, een goede aanvulling van mijn apparatuur maar ook al twee keer veroudert volgens de voort schrijdende techniek, en toch wil ik die camera’s niet kwijt, er valt nog veel mee te ontdekken te doen en te maken. Verborgen mogelijkheden zat in die (oude) apparaten en soms sta ik versteld van wat je er nog allemaal mee kan doen, verder ben ik nog een generatie terug gegaan en gebruik ik een Minolta XG-1 uit 1974 en een Zenit EM uit 1964 voor winter opnamen, zo analoog als maar kan maar, je leert er van en je bouwt op die manier meer kennis en ervaring op dan digitaal mogelijk is, ergo, je past het toe op je digitale apparatuur.
    Het hoort bij het amateur zijn meerdere leer processen te doorlopen en nieuwe uitdagingen aan te gaan met je oude apparatuur om die foto te maken die je ambieert te maken, het maakt je creatief en vindingrijker!!

    Groeten van Bart JC

  9. Ina schreef:

    Wat een mooi artikel.
    Het doet me deugd eindelijk iets te lezen over het uiterste uit je materiaal te halen i.p.v. altijd maar denken dat het met duurder, beter gereedschap wel lukt.
    Ik fotografeer nog steeds met mijn eerste DSLR camera en leer hier weer dat leren fotograferen niets te maken heeft met dure camera’s.

    Groet, Ina

  10. Katie schreef:

    Ik heb dit artikel 2 keer gelezen. Het doet je inderdaad eens nadenken.
    Ik volg een cursus fotografie (3 de jaar) en uiteraard is de verleiding groot om een nieuwe lens of zelfs een andere camera te kopen.
    En eigenlijk kan ik met ik nu heb perfect alles doen wat ik wil (uitgenomen op safari gaan bvb).
    Dus , dit was nu net wat ik nodig had om te lezen ! 😉

  11. Rob schreef:

    Hallo erik,
    Ik kon eerst niet goed volgen. Ik dacht eerst dat jezelf helemaal had ingegraven om die foto te maken. Maar nu heb ik hem.

  12. Chris schreef:

    Goed geschreven,helemaal mee eens.Heb zelf een 7 megapixel pana DMC L1 tweede hands en een leica Digilux2 5 megapixel ook tweede hands Uit 2004 simpel en prima ding,al dat pixel geweld is overbodig.

  13. henny luchies schreef:

    Fijn om dit te lezen! Met een panasonic DMC-FZ8 voel k me soms zo nietig in de wereld van de fotografie. Toch maak ik soms rake plaatjes die me zeer veel voldoening geven. Ik verzamel ze in een boek. Je moet jezelf af en toe trakteren nietwaar?! Zo houd ik m’n vorderingen in de gaten en zie ik zelfs meer dan op de computerbeelden. Thanks voor alle info en graag zo door!

Leave a Reply to Ina



negen − = 0